1917
Podczas wojny światowej w Moskwie i Petersburgu istniało wiele świetnie prosperujących firm produkujących charakterystyczne melodramaty o powolnym tempie. Import z zagranicy praktycznie nie istniał. Po rewolucji październikowej doktryna nacjonalizacji-upaństwowienia wszelki gałęzi przemysłu i własności spowodowała, że wytwórnie próbowały się przeciwstawiać. Część z nich przeniosła się do innych krajów a część została licząc na rychłą zmianę sytuacji politycznej.1920
Po pewnym czasie grupa młodych filmowców w obliczu niedoborów sprzętowych i ciężkich warunków bytowych, zaczęła coś zmieniać.
Dziga Wiertow (ros.: Дзи́га Ве́ртов) (Dżiga Wiertow), urodzony jako Dawid Abelowicz Kaufman, nazwisko potem rusyfikowane na Denis Arkadjewicz Kaufman (ur. 2 stycznia 1896 w Białymstoku, zm. 12 lutego 1954 w Moskwie) – radziecki scenarzysta, reżyser filmowy, twórca idei kroniki filmowej, jeden z najwybitniejszych dokumentalistów w dziejach kina. Brat operatorów filmowych Borisa i Michaiła Kaufmanów, działających odpowiednio w Stanach Zjednoczonych i Związku Radzieckim.
»
Dżiga Wiertow
Siergiej Michajłowicz Eisenstein, ros. Сергей Михайлович Эйзенштейн (ur. 23 stycznia 1898 w Rydze, zm. 11 lutego 1948 w Moskwie) – rosyjski reżyser, scenarzysta, montażysta, operator filmowy, scenograf filmowy i teatralny oraz teoretyk filmu.
»
Siergiej Eisenstein
Lew Kuleszow (ros. Лев Влади́мирович Кулешо́в, ur. 13 stycznia [1 stycznia s.s.] 1899 w Tambowie, zm. 29 marca 1970 w Moskwie) – radziecki reżyser filmowy i teoretyk filmu, Ludowy Artysta ZSRR, pionier nurtu szkoły montażu i wykładowca WGIK, gdzie miał własną pracownię.
Do jego uczniów należeli Wsiewołod Pudowkin i Boris Barnet; współpracował również z Siergiejem Eisensteinem. Wynikiem jego eksperymentów w dziedzinie kinematografii było poznanie wpływu montażu filmowego na odbiór filmu oraz zaobserwowanie tzw. efektu Kuleszowa. »
Do jego uczniów należeli Wsiewołod Pudowkin i Boris Barnet; współpracował również z Siergiejem Eisensteinem. Wynikiem jego eksperymentów w dziedzinie kinematografii było poznanie wpływu montażu filmowego na odbiór filmu oraz zaobserwowanie tzw. efektu Kuleszowa. »
Lew Kuleszow
W 1918 roku sekcja filmowa udowej Komisji Edukacji poddała ścisłej kontroli dostawy taśmy filmowej. Spowodowało to gromadzenie przez producentów dużych zapasów, a największe wytwórnie zebrały cały swój sprzęt i usiekły za granicę